ראיון עם עו"ד דנה חאג' יחיא

עוד דנה חאג יחיא

 

  1. האם תוכלי להסביר מהי חדלות פירעון וכיצד היא יכולה להשפיע על תיקי דיני משפחה?

חדלות פירעון הוא מצב בו האדם אינו מסוגל לעמוד בהוצאותיו ובחובותיו, כאשר סך הוצאותיו כדול משמעותית מסך הכנסותיו. בד"כ רצוי להכריז על חדלות פירעון רק כאשר לאדם אין מוצא אחר. כיום לאחר שנחקק חוק חדלות פירעון החדש, ההליך הינו קצר ופחות מורכב. כמובן שהליך כזה מטיל מגבלות שונות על היחיד כמו למשל מתן צו עיכוב מהארץ נגדו.

מטרות החוק:

להביא ככל האפשר לשיקומו הכלכלי של החייב;

(2)  להשיא את שיעור החוב שייפרע לנושים;

(3)  לקדם את שילובו מחדש של חייב שהוא יחיד במרקם החיים הכלכליים

 

  1. כיצד את ניגשת למקרים של אלימות במשפחה ואילו צעדים את נוקט כדי להגן על הלקוחות שלך?

החוק למניעת אלימות במשפחה 1991 מעניק הגנה לאדם החווה במסגרת המשפחתית אלימות פיזית או נפשית. בית המשפט מוסמך להוציא צו הגנה במקרה של אלימות או חשש לאלימות במשפחה מכל סוג שהוא.

צו הגנה ניתן להגיש בכל בתי משפט השלום ובכל בתי המשפט לענייני משפחה.

  1. האם תוכלי להסביר את התהליך לקבלת צו הגנה במקרים של אלימות במשפחה?

במקרה של אלימות במשפחה מוגשת בקשה למתן צו הגנה לבית המשפט המוסמך, מתקיים דיון במעמד צד אחד (הנפגע) ומתקבל צו הגנה במעמד צד אחד. וכן נקבע דיון במעמד הצדדים בתוך 7 ימים. כאשר בדיון זה בית המשפט מחליט האם להמשיך את תוקפו של הצו.

הצו ניתן כדי להגן על בן המשפחה הנפגע והוא יכלול תנאים שונים כגון: איסור להיכנס לדירה שבה מתגורר בן המשפחה הנפגע, איסור להטריד בכל דרך ובכל מקום, איסור להחזיק נשק ועוד.

  1. עד כמה חשוב ייפוי כוח מתמשך בתיקי דיני משפחה ואיזה תפקיד הוא ממלא?

לייפוי כוח מתמשך יש חשיבות רבה הוא מאפשר לאדם לתכנן את עתידו בעודו כשיר. מי שעורך ייפוי נקרא "ממנה" ומי שהוא ממנה לטיפול בענייניו נקרא "מיופה כוח" למעשה הממנה יכול למנות מיופה כוח שיהיה מוסמך לקבל החלטות בעניינו במצב בו הממנה לא יכול לקבל החלטות בעצמו. ייפוי כוח מתמשך מתחלק ל- 3 נושאים: רכושיים, אישיים ורפואיים.

חשוב להגיש, כי לא כל עורך דין מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך אלא עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת בעניין.

  1. איזו עצה יש לך ללקוחות ששוקלים לעשות צוואה?

לעריכת צוואה יש חשיבות רבה שבאמצעותה המצווה מבטא את רצונו מה ייעשה בעיזבונו אחרי מותו. יש להקפיד על כללים שונים לצורך הגשמת מטרה זו. כאשר למשל, העיזבון כולל דירות מגורים, הרי רצוי לייחד לכל יורש דירה בשלמות כדי למנוע מצב שבו ליורשים לא תהיה אפשרות לבקש פטור ממס במכירה הזכויות בעתיד. בנוסף לכך, כדי להקטין את הסיכון שגורם כל שהוא יתקוף את הצוואה, מומלץ לערוך צוואה מסוג "צוואה בעדים" שיהיו מהימנים.

  1. האם תוכלי להסביר את ההבדל בין משמורת מלאה למשמורת משותפת?

זוגות רבים, המחליטים להתגרש, בוחרים כיום במשמורת משותפת. הם חולקים את החזקה על הילדים ואלו שוהים חצי מן הזמן אצל האם וחצי מן הזמן אצל האב. משמורת משותפת היא חלוקה שוויונית של גידול הילדים בין ההורים. להבדיל מהסדר של משמורת מלאה ובו הורה אחד מתמנה כמשמורן ואילו להורה השני נקבעים זמני שהות. הסדר של משמורת משותפת אינו מתאים לכולם, חייבים להתקיים מס' תנאים על מנת שהסדר כזה יקבל את אישורו של בית המשפט וכן יקדם את אינטרס הילדים. כמו למשל, עניין המסוגלות של שני ההורים מבחינה רגשית ומבחינת הזמן העומד לרשות כל הורה. תנאי חשוב נוסף הוא שעל מערכת היחסים בין ההורים להיות טובה בעלת יכולת תקשורת גבוהה.

  1. מה לגבי תשלום דמי מזונות בהסדר של משמורת משותפת?

בהסדר של משמורת משותפת נהוג להפחית מדמי המזונות המשולמים על ידי האב מאחר והילדים שוהים מחצית מן הזמן אצל האב, לכן הוא נושא בהוצאותיהם השוטפות בחצי מן הזמן. מנגד, כאשר מדובר במשמורת מלאה של האם, היא זו אשר נושאת במרבית ההוצאות, על כן האב מחיוב לשלם דמי מזונות מלאים.
כמובן שיעור ההפחתה של דמי המזונות מושפע באופן ישיר מנסיבות המקרה, כאשר נלקחים בחשבון שיקולים רבים כגון רמת ההכנסה של ההורים, צורכי הילדים ועוד.

  1. האם תוכלי להסביר את התהליך לשינוי הסכם משמורת?

כמובן, ניתן לשנות הסכם משמורת, ההחלטה בעניין זה אינה סופית והיא משתנה בהתאם לנסיבות כאשר טובת הילד נמצאת במרכז. כאשר השינוי נעשה בהסכמת שני ההורים לא אמורה להיווצר כל בעיה, אולם במקרים רבים לצערנו, לא תהיה הסכמה . במידה וחל שינוי מהותי בנסיבות בית המשפט מחליט על שינוי משמורת. במקרה זה על הצד המבקש שינוי משמורת להוכיח כי ההסדר הנוכחי מזיק לילד.

 

  1. איך ניגשים למקרים שבהם אחד ההורים אינו עומד בהסכם משמורת,ואילו צעדים ניתן לנקוט כדי לאכוף את ההסכם?

מקרה נפוץ שמתבקש לשנות משמורת הוא כאשר קיימת הפרה של זמני השהות דבר הפוגע בטובת הילד  ועלולה לגרום לו נזקים נפשיים. כמו כן, נלקחת בחשבון עמדת הילד ככל והוא יכול להשמיע את קולו. במקרים כאלה ניתן להגיש לבית משפט בקשה לשינוי משמורת.

  1. איך עובדים עם לקוחות כדי להפוך את הליך הגירושין לפחות מסורבל?

 

ראשית, בהליכי גירושין הנני מייצגת שני המינים, כך למשל כאשר פונה אליי אשה שמעוניינת להתגרש לרוב אני יוזמת פגישה עם בן זוגה ומנסה למזער את המחלוקת ככל הניתן כאשר פעמים רבות אף מוגש לבית הדין הסכם גירושין מוסכם המתייחס לעניין המשמורת, זמני שהות, מזונות ילדים, וכן עניינים רכושיים בין בני הזוג. המטרה של הסכם זה היא למעשה למזער את המחלוקת בין הצדדים ובכך לחסוך בעיות עתידיות והתדיינות משפטית מיותרת.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מאמרים נוספים

שיחה עם נציג

×

שיחת ווטסאפ

דילוג לתוכן